Pneumococcen vaccinatie 2020

In 2020 start naast de standaard grieppreventie in het najaar ook de uitvoering van het Nationaal Programma Pneumokokkenvaccinatie.

Het vaccineren gebeurt in leeftijdsgroepen.

Wat is pneumokokkenziekte?

Deze vaccinatie tegen de pneumokokkenziekte is een verzamelnaam voor ziekten die worden veroorzaakt door een bacterie, de pneumokok. Deze bacterie is van mens op mens overdraagbaar. De bacterie bevindt zich gewoonlijk in de neusholte van gezonde mensen zonder ziekteverschijnselen te geven. De pneumokok kan luchtweginfecties veroorzaken zoals een oorontsteking en longontsteking. De bacterie kan ook ernstige invasieve infecties zoals bloedvergiftiging en hersenvliesontsteking veroorzaken.

Hoe vaak komt het voor?

Ongeveer 15 per 100.000 inwoners per jaar maken de pneumokokkenziekte door. Dat zijn ongeveer 2500 gevallen per jaar in Nederland. Deze patiënten worden allemaal opgenomen in het ziekenhuis. Van deze 2500 gevallen per jaar overlijden er ongeveer 300 en hebben 75-100 patiënten ernstige restverschijnselen. (Bron: RIVM)

Uitnodiging?

Voor deze gratis pneumokokkenvaccinatie willen wij u uitnodigen. We sturen de patiënten die op basis van leeftijd hiervoor in aanmerking komen een brief met uitnodiging. Dit jaar komen de patiënten 73 tot en met 79 jaar in aanmerking voor de pneumokokkenvaccinatie.

Wilt u meer weten, kijk dan op de website van het RIVM  www.rivm.nl/pneumokokken

U kunt natuurlijk ook contact opnemen met onze huisartsenpraktijk.

Translate »